Friday, June 29, 2012

Mati

Posted by irnasofia at 4:03 PM
Assalamualaikum.

terpanggil untuk menulis entry ini.

last week, masa kelas PIM (Pendidikan Islam Moral) by ustaz Jaafar. tak pernah nampak pun ustaz ni, and he's not like ustaz at all. sebab dia tak pakai kopiah or songkok *stereotype. first kelas dengan ustaz, biasalah memerlukan masa memahami ustaz. jenaka ustaz yang ringan, dengan gaya ala ala p. ramlee, ya, menarik minat saya.

Dalam perbincangan dengan ustaz, ustaz tersebut pasal mati.

Ya, MATI.

ustaz ada bercerita pasal satu kejadian kat kampung dia.

" masa tu ustaz tengah mengajar, ada kematian kat kampung ustaz, ustaz pergilah sebab yang meninggal tu tok guru ustaz. dia meninggal tengah hari. sebab ada kelas, saya ingat nak pergi dlm lepas zohor. ustaz pun sampai rumah tok guru ustaz dalam pukul 3. Biasalah kan, sampai rumah ornag meninggal, mesti kita duduk duduk dulu. tengah ustaz duduk tu, datanglah seorang lelaki kat ustaz.

"ustaz, jom kita pergi tengok mayat."

"takpelah, kejap lagi saya pergi"

dalam beberapa minit selepas tuuuu, lelaki tu datang lagi, ajak ustaz pergi tengok mayat. dalam 3 kali dia mengajak, ustaz akur.

ustaz pun pergi tengok mayat. ustaz buka kain yang tutup muka tok guru ustaz tu. Ya Allah, dia meninggal dalam senyum. Manis. Macam tengah tidur. Tiba - tiba ustaz teringat kat lelaki yang ajak ustaz tu, ustaz pandang kanan, takde. pandang kiri, takde. Ustaz tengok kat belakang. Lelaki itu, sedang menggigil ketakutan di belakang, di sebalik pintu. Ustaz bertanya, rupa rupanya lelaki itu takut nak tengok mayat. "

Then ustaz bagi soalan cepumas. kenapa lelaki tu macam tu? kenapa perlu takut mati?

Kenapa Perlu Takut Mati?

  Perlukah takut mati? sedangkan mati membolehkan kita dekat dengan Allah.
  Perlukah takut mati? sedangkan mati itu pasti.
  Perlukah takut mati? sedangkan mati itu salah satu cara kita nak hampir kepada Nya.

perlukah takut?

Mati tak perlu takut. Ianya satu proses semulajadi. Amalan kita je yang boleh tolong kita esok esok. Kalau baik amalan, baiklah semuanya.

Tiba tiba terpikir. Diam sejenak. bila ustaz mengutarakan pendapatnya. bila ustaz bercerita proses kematian seseorang. bermula dengan tumbuh tumbuhan dan makhluk Allah yang lain selain manusia yang akan memanggil kita "Si Mayat" 40 hari sebelum kematian kita. proses sakaratul maut dimana Allah akan menayangkan amalan amalan kita di dunia. Proses orang sekeliling yang akan meratapi kita. proses dimana kita dimandikan, diletakkan kapur barus dan di kafankan. proses dimana kita di barisan hadapan terlentang dengan 4 takbir tanpa sujud dan ruku'.

semua proses itu buat saya terdiam.

Makhluk panggil kita si mayat. kalau kita dengar, mahunya seram.

sakaratul maut yang sakit. dengan tayangan perbuatan kita secara live. Allah, malunya.

mak ayah, adik beradik, kawan kawan yang akan meratapi permergian kita. hanya doa dapat diberikan.

dimandikan dan dikafakan. siapa yang akan memandikan dan menkafankan aku kelak?

siapa pula imam untuk jenazahku kelak?


Siapa?

Matikan aku dalam husnul khatimah. Matikan kami dalam husnul khatimah, ya Allah.

Sesungguhnya, Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan Surga bagi orang kafir.” (HR. Muslim no. 5256)



0 comments:

 

rain drops. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review