Saturday, December 22, 2012

Bingung

Posted by irnasofia at 2:29 AM 2 comments Links to this post
Assalamualaikum.
Berkesempatan menerwang jauh lagi. Alhamdulillah.
Sekarang berada di johor. menikmati sisa cuti semester yang masih berbaki sehari dua cuma.

*post ini mengandungi unsur monolog dalaman.

Sempat menemani anak sedara di taman, di berikan peluang, menikmati udara petang pasir gudang. sambil Nisreen bermain gelongsor, aku duduk di buaian, meneliti pergerakan nisreen dari jauh. kelihatan beberapa kanak kanak dalam lingkungan umur 8-12 tahun sedang seronok bermain bersama.

Sedang seronok aku melihat mereka bergelak ketawa, aku melihat diri aku dan mereka. apa beza mereka dan aku?

seronok mereka bermain. seronok mereka bergelak ketawa sesama mereka. seronok mereka berkejaran. tanpa masalah, tanpa resah.

aku juga seperti mereka dahulu. dan mereka juga akan mengalami perkara yang sama seperti aku alami sekarang, mungkin berbeza keadaan tapi natijahnya sama.

aku dahulu sama seperti mereka.
tiada masalah besar yang perlu difikirkan. masalah paling besar pada waktu itu ialah bagaimana mahu menyiapkan kerja sekolah, memikirkan apa yang perlu dibuat balik sekolah nanti, bermain pondok pondok atau polis sentri, apa yang mahu dimakan.

aku juga sama seperti mereka.
tiada resah. hanya takut akan suntikan di sekolah. hanya takut apabila guru kelas memberikan keputusan peperiksaan. itu sahaja.

kini. tiada lagi semua itu.
aku sudah dewasa. aku sudah tidak seperti mereka. masalah banyak menerpa, resah banyak meresahkan jiwa. kadang kadang aku tersungkur, penat. letih.

aku dulu tak mengenali penat letih, hanya aku dan dunia aku. kini, aku tahu erti penat, erti letih. aku yang tak kuat atau aku sedang mencipta kelemahan?

seharusnya aku tahu, semua yang terjadi, untk mengajar aku lebih kuat. aku merasakan aku semakin kuat hari ini, tapi esok aku rasa aku kalah. aku bingung. aku bingung dengan diri sendiri.

kerap aku bertanya. aku masih belum menerima apa apa jawapannya.

masih bingung.


Sunday, October 14, 2012

Tabah.

Posted by irnasofia at 3:44 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum.

Minggu yang membuatkan minda ini berfikir dan terus berfikir.

Khamis. 6am.
Tersedar dengan ketukan suara sayup. Suara yang dikenali, ya. Aman. Suara Aman. pantas membuka daun pintu, Aman siap bertudung, dengan beg, disamping KakLong di sisi .belum sempat bertanya , Aman sudah menjelaskan keadaan dirinya.

"Na, ayah Aman takdok doh"

Allah. terkejut. kaget. Lantas, tangan merangkul tangannya perlahan, cepat tangan ini mencapai bahunya dan memeluk erat tubuhnya.

Terus, teringat akan arwah.
Berbadan besar, berkacamata, dengan kereta trooper yang maha besar itu, suka tersenyum. ingatan kepadanya menerpa. Kedai e-rup sup tempat arwah mengambil aman yang biasanya kami tinggalkan disitu, bandar Pasir Putih, tempat arwah menunggu kami tiba. Senyumnya, gurauannya. Ahh, pengat pisang di rumah Aman ketika kami singgah dirumah arwah. Dipaksanya irna makan. Dipesan akan cita cita irna yang tak kesampaian, di berinya motivasi supaya kuat untuk menjadi cikgu. Dinasihatnya supaya terus mengikut nasihat ibu bapa, katanya berkat ibu bapa sentiasa ada. Semua ingatan itu menerjah masuk.

Aman pulang. Dipagi Khamis itu. Dan aku, masih terkejut.

Memaklumkan semuanya kepada rakan rakan. Berbincang untuk ke Tanah Merah. Alhamdulillah, selamat sampai jam 5 ptg.

Setibanya kami disana, kagum dengan kehadiran jemaah untuk solat jenazah. Teringat akan hadis mengenai solat jenazah. Arwahnya baik. InsyaAllah, ditempatkan di tempat yang baik - baik. Allah sahaja yang tahu perasaan sebak ketika melihat jenazah di sorongkan ke van jenazah. Kenderaan terakhir kita semua. Deras, hati ni terfikir akan keadaan sendiri bila tiba masanya. Siapa imamnya, siapa yang akan mandikan aku ? Siapa yang akan mengkafankan aku ? Adakah tertutup aib aku ? Sampaikah doa doa dari kenalan dan kerabat ku ? Mudahkan perjalanan ku ? Bagaimanakah pula dengan keluargaku, redhakah dengan pemergiaanku kelak ? Allahu'alam.

Lama sungguh aku tak di ingatkan dengan berita kematian, lama sungguh aku tak menghadiri keadaan sebegini. Ingatanku , mungkin ketika aku masih berumur 13 tahun, ketika moyangku meninggal. ketika itu, tiada iktibar mahupun natijah yang aku poreleh. kosong. sekadar pergi, membaca yasin dan pulang. Rugi rugi. Alhamdulillah, aku disedarkan dengan berita ini. Allah boleh memanggil kembali hambanya, tak kira kita sedia atau tidak.

Laju langkah ini mencari Aman. Matanya bengkak, merah. Aman yang dikenali yang paling susah mengalirkan air mata , tapi air matanya gugur untuk orang yang disayanginya.

"Ibu... "

Aman memanggil aku dengan panggilan itu. Menyuruhnya sabar, tapi aku tahu dia kuat. Aku mungkin tak sekuat dia.

mencari Ummi. Ummi Aman, antara yang aku rapat. Ummi memelukku erat. Mungkin kerana aku yang dikenalinya. Aku sebak dalam pelukan Ummi.

"Nanti Ummi lah yang kena hantar Aman, papa takdok doh."

Ya Allah. ayat itu, mampu membuatkan hati ni gugur. Ummi jangan risau, irna hantar Aman. Ummi jangan risau. Aman antara teman terapat di maktab, antara yang aku susahkan sepanjang aku sakit. Aman yang terpaksa drive setiap pagi untuk hantar aku ke Teltrac sebab aku tak mampu nak berjalan jauh. Aman yang bila aku mengaduh sakit, akan datang ke bilik bertanyakan khabar. Aman yang manja.

Aman sempat lagi bergurau, menghormati kami sebagai tetamu. Cekalnya dia, Allah sahaja yang tahu. Tabahnya dia, Allah sahaja yang tahu.

Moga Aman @ Adik terus diberikan ketabahan itu ya ! :)

- Bila tiba masanya, kita juga akan ke destinasi yang sama. Tanah itu juga menjadi yang teman kita. - irna



Tuesday, September 18, 2012

I guess , Allah loves me.

Posted by irnasofia at 6:04 PM 2 comments Links to this post

Assalamualaikum. :)

Bulan 5 , Bulan 6 , Bulan 7 , Bulan 8 , Bulan 9. next ?
Mei, Jun, Julai, Ogos, September.

Tiap tiap bulan check in HSNZ. Tiap tiap hari kena uji. Allah memang sayang aku. :')

Losing 10kg - 12kg ++ is too much. for a person who loves eating , and can't eat , yeah. :/

But i guess , Allah loves me.

walking in pain , holding my ache tummy.

But i guess , Allah loves me.

eating and 10 minutes later , I'll end up in toilet.

But I guess, Allah loves me.

loves volleyball , and can't play sports again.

But i guess, Allah loves me.

Got plenty of meds and supplement to be taken.

But i guess, Allah loves me.

no matter how much pain i had , i can't take any medical leave.

Still , i guess , Allah loves me.

He does. and i believe it. 






Friday, July 20, 2012

Ramadhan Tiba

Posted by irnasofia at 2:00 PM 0 comments Links to this post
Ramadhan tiba. Ramadhan tiba. Ramadhan tiba. Marhaban ya Ramadhan ! *Opick - Ramadhan tiba.

RAmadhan tiba lagi.
Ayuh, siapkan diri, mental dan fizikal.
siapkan hati, mata dan lidah.
siapkan tangan kaki dan sejadah.
siapkan semua, agar sentiasa berkah.

Terawih , qiam.
tadarrus, tahajud.
Majlis ilmu jangan jemu.
Al quran disisi dan di hati.
Mata tunduk,
Hati tertunduk.


Mungkin ini Ramadhan terakhir?
Mungkin ya, mungkin tidak.

Jom, berlumba untuk ganjaran Ramadhan !

Sunday, July 8, 2012

Nilai itu Tak Terbeli

Posted by irnasofia at 10:32 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum.

Sambungan untuk entry lepas.



Rasulullah s.a.w bersabda: Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya. (H.R. Bukhari dan Muslim)



Macam macam yang saya belajar kali ni, di wad 2CD. Ya, Wad 2CD, di HSNZ Kuala Terengganu.

Wad 2CD adalah wad pembedahan perempuan yang terletak di tingkat 2, bersebelahan dengan wad 2EF, wad pembedahan lelaki. Wad tersebut adalah wad kelas ketiga. Sebagai pelajar, saya hanya ditempatkan di wad itu. Sungguh, saya tak kesah. Disebabkan wad itulah saya belajar banyak perkara. Dari sekecil - kecil nyamuk hinggalah sebesar besar pengorbanan dan simpati. Wad itu tidaklah sama seperti wad- wad lain di HUSM, HRPZ II dan amatlah jauh jika nak dibandingkan dengan Hospital Perdana Kota Bharu. Tapi itulah, saya mencari nilai disebalik wad itu.

Wad yang sesak itulah saya belajar nilai bersyukur. Nilai yang jarang saya, mahupun kita ingat. Nilai yang menunjukkan tahap iman kita. Nilai itu amat mahal, dan Alhamdulillah saya sempat belajar di sana. Banyak benda saya perhatikan. Saya analisa semuanya.

MakCik Roslina ( Pesakit Kanser - sedang dalam rawatan kemoterapi )

Seorang yang dalam 45tahun. Tapi rupanya lebih matang dari usianya, penangan sakit yang lama. Mempunyai 10 orang anak, paling bongsu masih dalam darjah 5, 4 daripada masih bersekolah. Suami sudah berumur, tak mampu untuk bekerja. Datang ke hospital setiap 2 minggu untuk rawatan kemoterapi, dihantar anak, tanpa ditemani sesiapa, usai kemoterapi hanya mampu meminjam telefon bimbit pesakit lain untuk memaklumkan anaknya supaya mengambilnya pulang. Pernah pulang sendiri menaiki bas. Selalu tersenyum disebalik kesakitan yang dihadapi.

Makcik ni mengajar saya pelbagai nilai. Saya tersentuh dengan naluri keibuan yang ditunjukkan makcik ini. Saya belajar erti bersyukur dengan makcik ni. Saya pelajar yang berkemampuan tapi diberikan rawatan secara percuma, tanpa sebarang bayaran. Makcik itu, susah tapi perlu membayar bil hospital yang bagi kita tiada apa apa. Hanya not biru, tapi bagi makcik itu, not biru amat besar nilainya. Saya yang sikit sikti mengaduh sakit, tapi makcik tu tenang, masih lagi mampu tersenyum saat drip kemoterapi yang panas dan beraluminium perak itu masuk ke salur darahnya. Kulitnya melecur, merah. Kulitnya bertompok hitam dek parut lecuran rawatan emoterapi. Rambutnya gugur, tapi dia masih tersenyum. Makcik itu juga sabar menunggu anaknya. Walaupun dibenarkan keluar awal malamnya tanpa di kemoterapi kerana bilangan platletnya rendah, tapi dia bersabar menunggu anaknya yang dari Machang membawanya pulang. Saya kasihan, saya sebak. Sungguh, saat sakit adalah saat kita memerlukan pergantungan, lebih lebih lagi jika kita sakit tenat. Sokongan dari mereka mereka yang tersayang amat bernilai. Tapi makcik itu? Tabah. Mampu mengharungi rawatan kemoterapi yang sedia maklum bagi kita amat menyakitkan tanpa keluarga di sisi. Saya malu dengan makcik itu.

Saya doakan makcik.

Akak Rozita ( Pesakit batu karang - ke hospital untuk mengeluarkan tiub di pundi kencingnya )

Dalam linkungan 30an. Mengandung anak yang ketiga. Tinggal di Jerteh.

Ketika itu saya sedang menikmati susu. Usai pembedahan, saya dibekalkan dengan susu. Saya minum, saya pandang depan. Saya nampak akak itu. Akak itu memerhatikan saya. Saya rasa bersalah. Saya bersalah kerana tidak memberikan rezeki susu itu kepadanya. Saya malu. Saya utarakan kepada mak, Alhamdullilah, susu itu dikongsi. Manis susu itu bertambah. Dia menolak pada mulanya, tapi mak berkeras. Lantas mak hukurkan jua roti dan biskut yang belum dibuka kepadanya. Mungkin rezeki anak yang dikandungnya. Saya tersenyum, akak itu membalas. Dia banyak berkongsi dengan mak. Tapi saya tahu segala cerita kisahnya. Saya kagum dengan akak itu. Senyuman akak itu mempunyai banyak makna, dia tersenyum dalam kepedihan kisah cintanya. Saya doakan akak. InsyaAllah. Moga anak anak kakak menjadi insan yang soleh.


Ada juga pesakit itu disitu yang berumur 29 tahun, selepas melahirkan anak yang pertama, dia diserang strok, kepalanya dicukur. Dia tak sedarkan diri. Syakillah.

Ada juga yang ditimpa kemalangan, sudah 2 minggu tak sedarkan diri, syafakillah.

Ada juga beberapa makcik yang sebaya nenek saya, di bed ridden. pelbagai komplikasi, syafakillah.


Ada juga beberapa makcik yang disorong keluar masuk dari wad ke ICU. Pelbagai ujian Allah. Syafakillah.


Ada juga yang epilepsy depan mata saya, saya takut. pengalaman pertama saya, Syafakillah.


Tengok. sakit tak kira tua atau muda. Mati pun sama, tak kira tua atau muda. It comes naturally, tanda Allah nak uji. Masa nilah kita kena bersyukur kalau kita sakit, sebab tandanya, Allah sayangkan kita. Lagikan tercucuk duri Allah ampunkan, lagikan sakit yang kronik, mesti lagi besar pahalanya kan? Dengan syarat, bersabar, redha dan jangan merungut. Bukan semua dapat merasa sakit dan bukan semua dapat menilai nikmatnya sakit.

Rasulullah s.a.w bersabda: Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya. (H.R. Bukhari)


"Sekarang saya tahu kenapa saya tak ditakdirkan jadi doktor. Sebab hati saya lemah, macam mana saya nak treat patient kalau baru beberapa hari di wad saya dah boleh menangis. Saya mungkin kuat untuk jadi cikgu dan melayan beribu pelajar, tapi bukan seorang pesakit yang rapuh hatinya. Saya tak kuat untuk itu. " - irna.




Saturday, July 7, 2012

Open Adhesiolysis.

Posted by irnasofia at 6:22 PM 9 comments Links to this post
Assalamualaikum.

Mengagahkan diri untuk menulis entry ini. Biarlah bukan ramai follower pun. :)

Adhesion colic. Penangan yang berbisa.

Ya. Saya di admitted lagi untuk adhesion colic. kali ini, lebih serius. selepas kali terakhir di admitted kerana adhesion colic, 9 hari keluar wad, ya saya kembali ke wad yang yang sama untuk di check in. setelah 9 hari bertarung dan mengagahkan diri dengan sakit, muntah muntah yang berpanjangan. kehilangan beberapa kilo, akhirnya saya menguatkan diri untuk ke hospital lagi. Unit kecemasan adalah pilihan terakhir saya.

Allah je yang tahu keadaan saya pada masa tu. Nak jalan pun tak larat. Sakit yang mencucuk, senak, berdenyut denyut memang menggangu saya. Pernah terjaga dari tidur dan kesakitan. Saat tu, hanya mampu menelan painkiller yang memang tak pernah putus dari bekalan. Selera makan kosong. Bila terasa nak makan, suapan ke tiga, kemuntahan.

Malam Sabtu 30/6.
Sakit yang sama. Skala 7/10. tergolek golek sakit. Masa tu kat umah kawan sebab jagakan umah, parents diorang takde. Esoknya ada majlis hari guru. sudah berkira untuk ke klinik paginya kalau sakit tak kurang. nekad.

Pagi Ahad. 1/7
Bangun pagi dengan sakit. Allah, pedih sungguh rasanya. Teah dan Seha ada di rumah. Jam sebelas, mengajak mereka ke hospital. Drive sendiri. Nekad. Sakit yang tak tertahan.

Sampai di hospital. menunggu. sejam menunggu, dipanggil masuk. Doktor bertanya sambil memeriksa rekod kesihatan. Mereka memandang saya. Saya kelihatan pucat katanya. Doktor pelik dengan kedegilan saya yang bertahan selama 9 hari sebelum ke hospital. terus dimasukkan ke unit kritikal, dibekalkan tramadol dan drip. saya tertidur di situ. setengah jam kemudian, saya dibangun dan disorong menggunakan wheelchair, di admitted ke wad 2CD. Doktor doktor serta nurse disitu mengenali saya. Ya, saya femes di hospital itu.

Call mak. Mak akan datang. Saya tertidur. Petangnya mak sampai. Mak berhajat mahu mentrasfer saya ke KB.Tapi doktor melarang. Saya diperiksa. Doktor clueless.Mak memaksa makan, saya muntah. Dixray dan di scan.

Isnin 2/7.
Diperiksa lagi. Tiada tindakan.

Di scan lagi oleh doktor senior. Dato' Jamil kalau saya tak salah. Dato' bertanya jika saya ingin dibedah kerana tahap kesihatan saya merosot. Saya hanya akur, apa yang terbaik, itu yang saya pilih. Dengan segera, Dato' memberi arahan kepada Dr. Yuslina meletakkan saya dalam senarai OT. Pembedahan kecemasan. Saya mungkin dibedah esoknya.

Wad sentiasa meriah ketika waktu melawat. Saya sayang kawan kawan saya.

Selasa 3/7

Mula berpuasa jam 2 pagi. hanya menunggu untuk dipanggil ke OT.
Sakit yang tidak berkurang. Hanya mampu menelan 2 sudu nasi lembik. Insaf.
Jumpa lagi dengan Makcik Roslina yang dijadualkan untuk rawatan chemo. Sempat mengambil masa berbual dengannya. Macam macam perkara kami kongsikan. Allah, sihatkanlah makcik.

Jam 12 malam. pelik kerana belum dipanggil. Nurse datang, disuruh berbuka puasa. katanya mungkin dibedah pagi esok. perlu berpuasa semula jam 2 pagi nanti. akur.

Rabu 4/7

Menunaikan Subuh. Usai Subuh, bergegas membersihkan diri. Jam 7.45 pagi, Sister datang menyerahkan baju putih. Baju putih. Bersedia untuk dibedah.

8 pagi. Disorong ke OT. Diterangkan beberapa prosedure. Angguk setuju, menandatangani beberapa borang tanda setuju atas risiko risiko yang mungkin dihadapi.

Masuk bilik bedah dengan pakar bius dan beberapa orang doktor dan nurse. Sempat melihat nama ditulis di board dan jenis pembedahan yang akan dihadapi. Nurse menyuruh mengucap dan beristighfar. Saya teridur.

Open Adhesiolysis.

terjaga. Sakit yang teramat. Nurse menerangkan penggunaan PCA. alat yang ditekan jika sakit, ubat akan terus masuk ke vein yang ditanda. Sakit. Menekan beberapa kali. Nurse datang, saya menangis kesakitan. Ya, saya menangis. Sakit teramat. Nurse panik. Saya menangis. Beberapa nurse lain mencadangkan saya dicucuk morpihne. Masih sakit, dicucuk lagi. Sakit. Saya dicucuk ubat lain dan saya teridur lagi.

kemudian saya disorong masuk ke wad bersama PCA. Nurse bercadang untuk meletakkan saya di aktil paling hadapan memandangkan saya masih memerlukan PCA. Saya menolak, saya okay dibelakang. Saya hanya mampu tidur. Bergerak tidak mampu. Ibadah Insaf.

Malamnya, cuba untuk bangun. Kesan ubat bius masih dibadan. Pening. Saya tidur kembali.

Khamis 5/7

Berusaha untuk bangun. Paksa diri untuk makan. Ya, saya mampu. Alhamdullilah.
Makcik kata saya kuat semangat. Saya harus kuat semangat. Saya ingin di discharge awal. Saya mula berjalan jalan. Saya kuat. Saya kuat.

Malamnya, diberikan Surat discaj. GEMBIRA !

Doakan saya dah tak sakit sakit lagi ye. Saya nak sihat !

Macam macam saya belajar kali ni. InsyaAllah, next post. :)



Friday, June 29, 2012

Mati

Posted by irnasofia at 4:03 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum.

terpanggil untuk menulis entry ini.

last week, masa kelas PIM (Pendidikan Islam Moral) by ustaz Jaafar. tak pernah nampak pun ustaz ni, and he's not like ustaz at all. sebab dia tak pakai kopiah or songkok *stereotype. first kelas dengan ustaz, biasalah memerlukan masa memahami ustaz. jenaka ustaz yang ringan, dengan gaya ala ala p. ramlee, ya, menarik minat saya.

Dalam perbincangan dengan ustaz, ustaz tersebut pasal mati.

Ya, MATI.

ustaz ada bercerita pasal satu kejadian kat kampung dia.

" masa tu ustaz tengah mengajar, ada kematian kat kampung ustaz, ustaz pergilah sebab yang meninggal tu tok guru ustaz. dia meninggal tengah hari. sebab ada kelas, saya ingat nak pergi dlm lepas zohor. ustaz pun sampai rumah tok guru ustaz dalam pukul 3. Biasalah kan, sampai rumah ornag meninggal, mesti kita duduk duduk dulu. tengah ustaz duduk tu, datanglah seorang lelaki kat ustaz.

"ustaz, jom kita pergi tengok mayat."

"takpelah, kejap lagi saya pergi"

dalam beberapa minit selepas tuuuu, lelaki tu datang lagi, ajak ustaz pergi tengok mayat. dalam 3 kali dia mengajak, ustaz akur.

ustaz pun pergi tengok mayat. ustaz buka kain yang tutup muka tok guru ustaz tu. Ya Allah, dia meninggal dalam senyum. Manis. Macam tengah tidur. Tiba - tiba ustaz teringat kat lelaki yang ajak ustaz tu, ustaz pandang kanan, takde. pandang kiri, takde. Ustaz tengok kat belakang. Lelaki itu, sedang menggigil ketakutan di belakang, di sebalik pintu. Ustaz bertanya, rupa rupanya lelaki itu takut nak tengok mayat. "

Then ustaz bagi soalan cepumas. kenapa lelaki tu macam tu? kenapa perlu takut mati?

Kenapa Perlu Takut Mati?

  Perlukah takut mati? sedangkan mati membolehkan kita dekat dengan Allah.
  Perlukah takut mati? sedangkan mati itu pasti.
  Perlukah takut mati? sedangkan mati itu salah satu cara kita nak hampir kepada Nya.

perlukah takut?

Mati tak perlu takut. Ianya satu proses semulajadi. Amalan kita je yang boleh tolong kita esok esok. Kalau baik amalan, baiklah semuanya.

Tiba tiba terpikir. Diam sejenak. bila ustaz mengutarakan pendapatnya. bila ustaz bercerita proses kematian seseorang. bermula dengan tumbuh tumbuhan dan makhluk Allah yang lain selain manusia yang akan memanggil kita "Si Mayat" 40 hari sebelum kematian kita. proses sakaratul maut dimana Allah akan menayangkan amalan amalan kita di dunia. Proses orang sekeliling yang akan meratapi kita. proses dimana kita dimandikan, diletakkan kapur barus dan di kafankan. proses dimana kita di barisan hadapan terlentang dengan 4 takbir tanpa sujud dan ruku'.

semua proses itu buat saya terdiam.

Makhluk panggil kita si mayat. kalau kita dengar, mahunya seram.

sakaratul maut yang sakit. dengan tayangan perbuatan kita secara live. Allah, malunya.

mak ayah, adik beradik, kawan kawan yang akan meratapi permergian kita. hanya doa dapat diberikan.

dimandikan dan dikafakan. siapa yang akan memandikan dan menkafankan aku kelak?

siapa pula imam untuk jenazahku kelak?


Siapa?

Matikan aku dalam husnul khatimah. Matikan kami dalam husnul khatimah, ya Allah.

Sesungguhnya, Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan Surga bagi orang kafir.” (HR. Muslim no. 5256)



Wednesday, June 27, 2012

Adhesion colic. apakah?

Posted by irnasofia at 6:18 PM 2 comments Links to this post
Assalamualaikum.

Agak lama tidak menulis. kekurangan waktu, kesihatan merosot. :)

Ya. kesihatan merosot. selepas di operate apendiks bulan lepas, sakit kembali datang. mula rasa sakit beberapa hari sebelum masuk semester 3. ingatkan takde pape, sakit yang boleh ditahan. tak cakap kat mak, takut. :D

hari ahad, jalan slow slow. sakit nak jalan. pelik pada mulanya. malam mesti cramp perut. mengiring salah, baring salah, duduk lama lama pun bermasalah. drive from KB to KT amat menyeksakan. nasib baik mak bagi pinjam keretanya, takdelah sakit sangat nak drive. kereta mak kereta auto, so takdelah sakit sangat. hari pertama, takde kelas, tapi kena pergi test LDV sebab tempoh hari tak test kes apendiks hari tu.

Isnin, janji dengan madam nak test LDS hari rabu. okay, hari rabu test.

Selasa, dalam kelas. sakit menyerang. sabar je lah. last last sakit sampai terduduk.. memang tak tahan. irna pulak jenis yang tak mengaduh kalau sakit, senyum je lah. tapi kadang kadang, i can't bear the pain. terkeluar perkataan sakit dari mulut, maksudnya memang sangat sakit. terduduk duduk kat kelas. kawan kawan suruh ke klinik, digeleng kepala. hospital? harem.

tengah hari hari selasa, dah tak tahan. text dia untuk hantarkan ke klinik. sudah muntah for 3 times. ke klinik. dibekalkan dengan painkillers dan beberapa ubat. doktor klinik balqis kata mungkin adhesion colic. diberi ubat, dan makan. ubat muntah buat saya mengantuk.

malam selasa. tak dapat tidur. 2 jam menanggung sakit. kawan kawan dah tdur semua. text kawan cakap nak pergi hospital. yes, hospital adalah my last choice. terpaksa. pergi hospital pada pukul 1 pagi. addmitted to ward jam 2 pagi. disuntik dan diletakkan di zon kritikal buat sejam, painkiller yang diberikan sangat kuat. tertidur sampai 5 pagi. doktor terpaksa tahan wad sebab irna too weak. sebab muntah, doktor takut ada apa apa. perut pun bengkak. nana meminta diri untuk pulang ke maktab, ada kelas. 5.30, subuh yang lemah. 
tiba tiba teringatkan madam zainab. ya, madam zainab untuk test LDS.

" salam madam, irna here. sorry madam, i can't have the test today as i was warded last night. "

beberapa minit kemudian,

" really? take care of yourself. rest well "

ya. menghadapi pagi di hospital seorang diri. kawan kawan ada kelas, mak belum diberitahu. hari rabu yang bosan. di-wheel chair untuk di scan, diultrasound. insaf sangat, sempat berkenalan dengan makcik sebelah, yang selesai membuat chemo. adik katil depan yang buat pembedahan apendiks, adik yang buang lump di chest, mak cik yang ada tumor kat kepala. sempat berbual dengan makcik masa tunggu di ultrasound. makcik tu cakap dia nak menantu cikgu. makcik bertanyakan asal diri. makcik tu ingat saya orang terengganu. hoho. macam macam sakit manusia. :/

petang kawan kawan datang. terubat kebosanan.

khamis. sakit. muntah. makanan sudah 3 hari belum bersentuh. makan roti pun muntah. peritnya rasa.
mak di inform. terus di call. mak sempat troll nana. mak tak percayakan saya, gara gara tak informkan dia Ayah dah kalut nak ambik saya pulang ke KB. saya tak nak. merengek dengan mak, tak nak balik.
Mohon dengan doktor untuk discharge. kesian kat kawan kawan. Alhamdullilah, dibenarkan. gembira. kawan kawan sempat menegur muka yang pucat. sikit je lah. sihat lagi. :)

masih. masih muntah. semalam dah ke klinik. dktor di klinik suruh refer ke hospital. buat buat tak dengar. malas malas malas. tahan setakat mampu. doktor cakap, unfortunate for me to have adhesion colic. sebab biasa adhesion colic berlaku kat orang yang buat pembedahan macam buang usus atau yang berkaitan. yeas, unfortunate me. dktor suruh refer sebab takut intestinal obstruction. ishh. macam macam. doktor suruh banyak makan. makan sayur dan buah, if my tummy bloated, kena pergi hospital dengan kadar segera. okay, malas malas.

saya nak selera makan saya. saya nak makan dengan banyak. saya tak suka makan lepas tu muntah. saya nak makan macam orang lain. saya nak sihat. saya nak sihat

terima kasih.

Doakan :)


Sunday, June 3, 2012

Lalai.

Posted by irnasofia at 2:52 AM 1 comments Links to this post
Assalamualaikum :)

Ya Allah. Lalainya aku. Lalainya kami. Bantulah aku Ya Allah. Bantulah kami Ya Allah.

Kadang kadang terfikir. Apakah yang dilakukan setiap hari. Berangan nak masuk syurga, nak dapat redha Allah, tapi pelaksanaan dan persiapan ke syurga entah ke mana. Berangan nak dapat firdaus, tapi masa dilepas. Bodohnya aku. Bodohnya kami.

Masa kami, banyak dihabiskan dengan sia sia. Siang malam kami mampu ber-online dengan dunia kami, tapi kami tak mampu nak menghabiskan masa ber-online denganMu. Kami mampu membaca novel novel sebagai hiburan untuk kami, tapi kami tak mampu nak membaca warkah cinta dariMu. Kami mampu membazirkan duit duit kami membeli belah tanpa tujuan, tapi kami tak mampu bersedekah walhal sekeping dua. Kami mampu menangis menangisi hal dunia, tapi kami tak mampu menangis merindui akhiratMu.Kami mampu berjaga malam untuk hal hal kami, tapi kami tak mampu berjaga malam untukMu. Kami mampu menghabiskan masa kami dengan konsert, tapi kami tak mampu menghadiri majlis ilmu ilmuMu. Kami mampu berkereta ke tempat yang kami ingin tuju, tapi kami tak mampu berjalan ke masjid yang cuma selangkah dua untukMu.

Kami melemahkan diri kami, sedangkan Kamu mencipta kami dengan kekuatan. 
Kami yang membodohkan diri kami, sedangkan Kau cipta kami dengan kepandaian.

"ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا و هبلنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب "

"Ya Tuhan kami, jangan Kau pesongkan hati kami (ke arah kejahatan)
setelah Kau memberi petunjuk kepada kami
dan kurniakanlah rahmat kepada kami;
sesungguhnya Kaulah Maha Pemberi Kurnia"







Kalaulah mampu untuk menjadi hebat begini. Kerdilnya diri. Mampu membaca quran walaupun sedang koma. :')

Maka sesiapa yang dikehendaki untuk diberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit, sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya).
Demikian Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.
(Al-An'am :125) 





Monday, May 28, 2012

Apendiks : Kronologi dan Muhasabah

Posted by irnasofia at 1:21 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum.


2 Bulan lepas, muntah muntah, sakit perut yang kosisten, 3 klinik, 1 hospital, 6kg hilang. kurus kejap time tu, bahasa lain, cengkung. Disebabkan terlalu sibuk dengan drama, sakit tidak dilayan. Demam yang konsisten.

Sebulan yang lepas,
Muntah muntah. tapi tidak memudaratkan. muntah bila makan. demam yang konsisten. sakit perut tanpa sebab yang berpanjangan.

2 Minggu lepas.

12 / 5 : petang sakit perut. tapi kejap kejap. keluar makan bersama K.Azie, K.Aina dan K.Zati di NR. makan makan dan beseronok. mula merasakan sakit perut yang pelik ketika mahu pulang, tidak diendahkan. Berkejaran dengan kak azie mahu pulang awal, ada solat hajat di balai, sebelum di balai bersama K.Azie, mengaduh sakit perut, letak balm di perut, sempat bergurau manja dengan K.Azie. Keluar bilik dan ke balai dengan berperfumekan balm. Rasa mahu nangis, sakit perut mencengkam, mencucuk cucuk di sebelah kanan. Kemudian, usai solat di balai, K.Azie keluar, di tinggalkan keseorangan dalam bilik, melayan twitter dan FB, berpeluh peluh kesakitan. Sempat tweet mengenai perut. Pkul 10.30pm, text Nana untuk ubat sakit perut. Tepat jam 11, Nana datang bilik, bertanyakan khabar dan memberitahu ubat sakit perut takde. Nana mencadangkan supaya ke klinik kesihatan berdekatan, kaki sejuk, berpeluh - peluh, tanda menahan sakit yang berpanjangan. berkira kira mahu pergi atau tak, memandangkan sudah 11.10pm, lagi 20 minit pagar IPG akan ditutup. setelah dibrainwash-ED, tudung pink polka dot disarung, kunci kereta dalam almari dicapai, purse atas katil diambil, berlari lari anak ke kereta, sebelum pagar ditutup. Teah dan Seha berada di seat belakang, Nana di bahagian penumpang depan. Terus ke Klinik Kesihatan Batu Rakit, malangya tutup. Rasa mahu terus saja pulang ke IPG, tapi perut semakin mencucuk. Membuat keputusan hendak ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, kira kira 20 minit dari IPG. Nana berpesan supaya memandu dengan berhati hati. sempat Nana mintak maaf sebab tak dapat nak tolong drive.

tiba di hospital, parking tempat tak sesuai, terus ke bahagian kecemasan. Nana daftarkan. Nama dipanggil, terus masuk, diambil BP dan temperature. BP tinggi, sempat nurse tanya sama ada ada high blood pressure tak. bacaan 147/92. senyum kelat.

Masuk bilik 1, Dr.Aizat. sempat dipuji nama. senyum kelat lagi. dibaringkan dan ditekan perut sebelah kanan. sakit, senyum lagi. terus di bawa ke bahagian ER (bilik merah )*merah means kritikal. di periksa oleh doktor doktor lain, diagnosis awal, acute appendicitis. telan air liur. tergamam. di bawa kembali ke bilik 1, di cucuk jarum untuk dimasukkan air. *noted, dicucuk sahaja. Nurse ambik wheelchair, disuruh duduk. rasa mahu gelak, tak suka ditolak begitu. sempat bergurau dengan Nana, Teah dan Seha. perut mencucuk. Wad 2, Tingkat 2 katil 12. bertukar uniform, dari serba hitam kepada hijau. Jam menunjukkan pukul 12am.

13/ 5 : 12 am

Suruh Seha dan Teah balik, suruh diorang ambik barang barang. sempat mereka membeli roti dan air mineral untuk kami. handphone Nana dan Irna battery kritikal. Seha dan Teah pulang dengan izatt, balik ke rumah Teah, memandangkan pagar telah pun ditutup. Jam 2.30am, mengaduh sakit perut. Nausea lagi, dan lagi dan lagi. Menahan diri dari muntah. Nana membantu. Sakit tak tertahan berlarutan selama sejam. baring, sakit berkurang. Nana minta diri untuk isya'. Menahan sakit untuk beberapa jam lagi. Diambil darah, urine test. Menunggu Subuh. Jalan membuatkan perut semakin sakit, kerusi ditarik. Subuh di situ.

Nana tertidur keletihan kurang lebih sejam. Irna masih belum tidur. Sakit masih dirasa. Mak masih belum dimaklum. Ummi Zakiah call, bertanyakan khabar dan sempat menyuruh Nana mengambil test. doktor datang lagi, ditekan lagi perut. rasa mahu disepak sahaja doktor, saya sakit. cukup cukuplah itu *emo seorang pesakit.Mereka menyuruh makan. Ditenung sahaja, tak rasa nak makan, takut nak makan, takut muntah. Last last, mintak roti ngan Nana, Nana bersiap sedia dengan plastik kuning muntah
. Mengigit buat kali pertama, sedap. Kali kedua, mula meloya, terus dicapai plastik kuning. Tahniah buat diri sendiri. Roti selamat bersemadi dalam plastik kuning. Hanya air mineral yang mampu di telan. Tramadol ( painkiller) diberi.  Hospital kecoh dengan kematian beberapa orang makcik, Insaf. Singkatnya hidup seorang manusia.Call mak, mak mahu datang. 3pm, Ajak Nana tidur, 1 malam kami tak tido. Kami keletihan. 3. 15pm, Tersedar, nampak mak. Mak datang dengan abang. Solat Zohor dan Asar dengan Nana, kedua dua solat masih mampu solat sempurna di rakaat pertama, rakaat seterusnya, sakit mencengkam. Insaf.  Pucat.

Jam 5 p.m, doktor datang, memberi kata putus, benarlah, setelah di ultra sound pagi tadi, diambil darah, acute appendicitis. Pembedahan segera perlu dilakukan, mak meminta untuk di transfer ke HUSM, Kubang Kerian. Irna menolak, mak tegas. Terpaksa, untuk kesenangan semua katanya. Sambil menunggu semua urusan transfer hospital siap, bermanja manja dengan mak. Rasa macam anak kecil. Bahagia. Jam 6 ptg, Teah, Seha, Izatt, Irfan dan Azmi sampai. Mereka bertanyakan khabar, memberitahu semua keadaan. Kunci kereta PFX bertukar tangan. Meminta Azmi menjagakan harta. Menyatakan wasiat harta yang lain kepada Nana. :P Mereka pulang. 15minit selepas itu, discharged. bersedia untuk bertolak ke KB.

Sepanjang perjalanan hanya tertidur, keletihan. sesekali tersedar, sakit. Abang menawarkan ice cream cornetto, 2 aiskrim cornetto. rasa mahu di ketuk kepalanya. menolak lemah, hanya mampu mengomel sendirian. membayangkan keenakkan ais krim dan tertidur. 11pm, sampai di rumah. Mandi dan menyiapkan diri. 11.30pm, terus ke HUSM. Dibawa ke bahagian kecemasan, surat rujukan HSNZ dibawa. HUSM penuh, terpaksa di transfer ke HRPZ II. menaiki ambulans. insaf lagi.

14/5 : 12.30am.

Di bahagian kecemasan HRPZ II. di baringkan di sana. terbaring selama sejam dalam bahagian kecemasan. kemudian ditolak masuk wad. Wad 28, katil 9. kepenatan, tertidur. Diambil darah lagi. di masukkan IV drip. diperiksa doktor. tidur lagi. secara amnya sudah berpuasa selama sehari. sejak dari Hospital Terengganu.

 Paginya, doktor memeriksa. memberitahu mungkin di bedah hari itu. Nervous, tapi rasa sakit yang melebihi had, mahu segera dibedah. Diberikan antibiotik melalui IV yang berpanjangan. berbeg beg. Dimasukkan air, berbeg beg. Di ambil darah kali berkali kali. diambil darah di bahagian nadi. Sabar sabar.  Nab datang melawat, menahan sakit. Jangan ditunjuk lemah.

Mak pulang, diganti dengan adik pada petangnya. sempat mengajar adik Bahasa Arab dan Chemistry Ting. 5. Aliah, datang dan pulang. Sambung mengajar adik. Adik pulang, Mak sedara datang. melayan mereka dalam kesakitan dan kepenatan.

Malamnya, kelaparan. cukup 2 hari berpuasa. sangat lapar. Kepanasan, mintak dengan mak nak mandi. selesai mandi, mahu tidur. sempat tidur 2 jam. dibangunkan oleh nurse, disuruh tukar baju, dari hijau kepada putih. Baju untuk pembedahan. menelan air liur tapi syukur sebab dapat dibedah. Dah tak tahan nak tahan rasa sakit. sempat text orang orang yang berkaitan dalam hidup sebelum dibedah.

15 / 5 : 12 am.

Disorong ke bilik pembedahan Intan. Doktor bertanyakan nama, dan latar belakang. seram. bilik putih, doktor berbaju biru dan hijau. Menunggu di kawasan Pra-Pembedahan selama setengah jam. tunggu turn. Pakar bius datang, tanaykan berat dan sejarah perubatan. Saya lapar.

12.30am, disorong lagi ke kawasan pembedahan. disuruh baring. dilekatkan pelbagai wire yang berkaitan, diambil bacaan BP dan nadi. di cucuk air. dicucuk lagi tangan, dimasukkan air lagi. diberikan oksigen, bertnyakan nama, untuk kepastian, diperkenalkan doktor, Dr. Anas. Disuruh mengucap dan istighfar. Diberikan bius dan saya tidur...

2.30am, dibangunkan perlahan. dipanggil nama. tersedar, ditarik sesuatu dari keronkong, perit, ditanya sama ada mampu bernafas atau tidak, mengeleng lemah, tersedak sikit. tertidur lagi.

dibangunkan lagi, ditanya sama ada mampu mengangkat kepala atau tidak. mencuba, tak mampu. tidur lagi. Ditanya lagi soalan yang sama, mampu. disorong ke wad. tak sedar.

8am. Tersedar. mahu ke toilet, nyaris pengsan di toilet, gara gara ubat bius. pucat lesi.

12.30pm. diberikan lunch. rasa bahagia, nak makan. lapar. makan tak sampai suku. cukup, dah kenyang. bahagia dapat makan. bergurau senda dengan sepupu yang menemani. sempat snap gambar dan hantar ke Nana. buat motivasi :P. Kawan kawan baru nurse sebaya bertanyakan khabar. senyum dan berbual bual besama mereka. sudah mahu discharge. gembiraaaa !

5pm. discharged. Bahagiaaa ! ayah parking depan sekali. berjalan sendiri, tak mahu di wheel chair. balik, tidur. bahagiaaa berada dirumaaah :)


Note
* muhasabah diri ketika sakit
* singkatnya hidup seorang manusia.
* nikmat dan nilai ibadah wajib ketika sakit.
* syukur diberikan rakan rakan yang terbaik !
* Nikmat waktu sihat
* kaffarah.
* Nilai teman dan sahabat
* Menghargai MC yang diberikan. ( MC habes hari ni )
* Sayang seorang Mak.
* Trust.

Saturday, April 14, 2012

Mukminah

Posted by irnasofia at 3:19 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum :)

Change for a better person, a better mukminah insyaAllah.

Life is too short if you think that you could repent tomorrow.



Wednesday, April 11, 2012

Lebih Menghargai

Posted by irnasofia at 6:36 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum .

dulu senang senang je charge hp. senang senang je iron baju. senang senang je on lappy. senang senang je ambik baju, letak duit syiling RM 2, basuh baju. senang senang je print itu ini. senang senang je on kipas suka hati. senang senang je tinggalkan bilik lampu terbukak. senang senang je buat air pakai heater.

sekarang.=,

semua susah. sekarang saya LEBIH menghargai barang eletrik dan sumber eletrik yang ada kat maktab ni.

ni semua gara gara suis induk yang terbakar hari isnin yang lalu.


Monday, March 26, 2012

Takdir dan Waktu

Posted by irnasofia at 7:00 PM 0 comments Links to this post
Takdir dan waktu. Tajuk lagu Rahmat Mega. One of my favourite song.

'Saya ni memang jahat, kalau saya buat pape pun saya tetap jahat'.

Okay. This is lame sayangs. tahu tak, awak tak jahat. tapi awak yang menyebabkan awak jahat. Takdir ada yang boleh diubah. selagi awak nak berubah, go for that change. Macam macam dah alternatif yang Allah bagi untuk kita berubah. Allah bagi kita keluarga, kawan, keadaan sekeliling untuk kita cari dan ubah diri kita. Biarlah apa orang nak kata, selagi mulut diorang tak berstaple, mana mungkin mereka boleh diam?

Dan Allah juga bagi kita ujian kecik yang kita tak sedar. Dia bagi kita kawan, ada yang boleh dipercayai, ada yang boleh dicontohi. Tak kurang, mereka yang menyebabkan kita lalai, leka. Hati manusia ni mudah disentuh, pantang ada yang menyinggah, ditoleh, lama lama kita beralih. 

Takdir. Allah dah tetapkan. Jangan di pandang pada kelebihan takdir seseorang, mereka dan kita tak sama. Mungkin baik untuk mereka, mungkin juga buruk untuk kita. Saya sendiri, sungguh, saya mengaku yang saya amat susah untuk menerima satu takdir yang Allah tetapkan untuk saya. Sehingga sekarang, saya masih mampu menangis jika terkenangkan takdir yang bukan milik saya. Tapi, saya kuatkan hati, tanam tekad dalam diri. Dan Alhamdullilah saya menerimanya dan saya juga yakin ada rahmat tersembunyi di sebaliknya. 

Allah baik. Dan selalu baik :D

Unstable Mind

Posted by irnasofia at 6:48 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum peeps!

- unstable mind -

Kadang kadang tertanya tanya apakah yang menyebabkan seseorang begitu motif dengan tindakan yang dilakukan.

Kebenaran itu pahit, tak sepahit kopi tanpa gula mahupun peria digoreng dengan udang. Tapi kadang kadang, kebenaran boleh jadi semanis madu bahkan lebih manis dari air teh yang terlebih gula.

:)

Sunday, February 26, 2012

19. Last Year of Being --teen.

Posted by irnasofia at 9:49 PM 1 comments Links to this post
Assalamualaikum :0

Noted * it's 26th February. A day after my dayy :)

Alhamdullilah. 18 tahun sudah berlalu. Ianya buka satu jangka masa yang pendek. Alhamdullilah masih lagi sempat dan mampu untuk menghirup udara. Sungguh, 18 tahunini telah banyak mengajar irna erti pelbagai makna. Kadang kadang pernah irna rasa tidak mampu, tapi dengan semangat dan dorongan yang diberikan sekeliling, rasa itu hilang. terima kasih semua. :)

Yaaa. benar dugaan itu sementara. bahagia itu datang jika kita redha dengan segalanya.





Sunday, February 12, 2012

Fact and Fate

Posted by irnasofia at 4:11 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum peeps :)

review untuk gambar di atas :

You have the attraction to anyone :
 No, i guess. well , i can't say because people see me not otherwise. they see me in their own perspectives.i hope it's good. No comment. :)

You are a realistic, confident, happy and genius in the field of education, music, art and singing: 

emm. maybe i'm  a realistic person but i guess i'm not that confident one. in the field of education? emm, that's why i end up being a teacher i guess although it wasn't my ambition. That's a fact and a fate :)

You have attitude problem of temper: i got mad easily but i quickly brushed it away.
i found scolding people is big NO NO but i found it an enjoyment when i did it to my adik. poor them. HAHA. usually when i got mad, i just move from a place and start thinking of the other things. when it got worse, i just cried and it will slips away.

You do lot of sacrifices for the family .You put the family at the very highest place sometimes ignore happiness itself:
 first sentence, MAYBE. second sentence, yes, i do put my family at a vey high place as i believe that there will no other person that will soothe and comforts me whenever i feeling blue compared to my family. i have a big family so whenever i had a problem, each of us will give their solutions and i will recinsider and take the best of it.

You were born to give contribution to the world:
ohh really? i thought that everybody plays a role in this world. ooohhhh

So, You're very good and happy: 
am i good? No. i will be. InsyaAllah. am i happy? i should be and i will be happy :)



NB: tang genius in the field of education yang plaing takleh bla. memanglah saya takdirnya seorang guru. :)

February

Posted by irnasofia at 3:43 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum peeps :)

It's February and i don't like to be in this month. ;(

Saturday, January 28, 2012

Releks :)

Posted by irnasofia at 1:16 PM 1 comments Links to this post
Assalamualaikum :)

Just a copy-paste. but i think it's fun anyway :)

RELAX jap ~
Ujian Dementia
Betapa cekapnya anda!!

Di bawah ada ( 4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Ulang lagi skali, dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK?

Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda......

Ready? GO!!! (lihat bawah)

Soalan Pertama:

Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~

Jawapan: Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?

Soalan Kedua:
Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah)

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~

Jawapan: Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi.. siapakah yang terakhir, bagaimana anda boleh memotong orang yang terakhir?

Adakah anda pantas dan cerdik, tidak begitu rupanya.?

Soalan Ketiga:
Soalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan dengan menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah....

Ambil 1000 dan campur 40 . Sekarang campur lagi 1000 . Campur lagi 30 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 20 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 10 ... Berapa kah jumlah semua?

Lihat bawah untuk ...jawapan.. ..

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~

Adakah jawapan anda 5000 ?

Jawapan sebanar adalah 4100.

Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.! Mungkin ini bukan hari anda kan ? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul ... Cuba .

Soalan keempat:

Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~

Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya Mary. Baca semula soalan!

Okay, cuba jawab soalan bonus:

S orang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.

Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...?

~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~

Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati
Mudah sahaja


NEXT--
JAWAB SPONTAN:: menguji sejauh mana konsentrasi kita...

---> jawab spontan, jangan byk fikir
--->baca satu demi satu
---> concentrate!
game bermulaaaaaaaaaaaaaaaaa..............................................................

permainan konsentrasi warna :

1. Kertas A4 apa warna dia ?

2. Asap warna dia ?

3. Tisu warna dia apa ?

4. Lembu minum apa ?

yang jawab susu konsentrasi anda terganggu, sbb lembu minum air..

1. Rambut anda warna apa ?

2. Tulisan ini warnanya apa ?

3. Jalan raya warnanya apa ?

4. Kelawar tidurnya bila ?

yang jawab malam, ertinya konsentrasi anda terganggu. sbb kelawar tidur siang hari.

1. Warna cendol apa ?

2. Daun kelapa warnanya apa ?

3. Warna bagi kebanyakan daun ?

4. Harimau makannya apa ?

yang jawab rumput itu salah. sbb harimau makan daging.

Monday, January 23, 2012

SuperWoman ;)

Posted by irnasofia at 3:33 PM 0 comments Links to this post
Mummy ;)

Assalamualaikum peeps ;)

*marathon post. cuti mcm neh je ada masa nk blogging. yeeeeehhhhaaaa!


11th January 1958

Ini mak kite. Dia mak kite tau. Dia jugak mak abang kite, kakak kite, adik- adik kite jugak. kita sayang dia tau. Mak kite namanya Ruyita Hassan. Sebenarnya nama mak kita Ruzita, tapi orang yg buat  ic tu buat salah, dia salah tulis jadi Ruyita jahat betullah kan? Umur mak kite 54 tahun. Mak kite cakap dia masih muda, tapi kite tak caye. Mak kite kerjanya jaga ayah kite. Sebab tu ayah kite sayang sangat kat mak kite. Mak kita suka masak tau. bila dia masak, kite suka sangat. Ayah kite pun sama. Ayah kite suka sangat kalau mak kite masak sup ekor dan nasi kerabu. Ayah kite kalau makan, mesti kena ada ayah kite tau. Mak kite pun selalu temankan ayah kite makan. Kadang kadang kite pun sibuk jugak nak makan sekali. Selalunya mak kite layan je kite. Kite suka sangat kalau mak kite suap kite. Sebabnya kite malas nak basuh tangan. Mak kita jugak pandai masak macam macam. Kite suka sangat mak kite masak kari kat kite. Kalau mak kite masak kari, kite akan makan sampai berpinggan-pinggan. sedappp. Mak kite jugak ajar kite masak. Sebab mak kite cakap, orang pompuan macam kite kena pandai masak. Sebab tu kakak kite pandai masak jugak. Abang kite pun pandai masak tau.

Mak kite jugak suka menjahit tau. Mak kite ajar kite menjahit jugak. Sebab mak kite, kite dah pandai menjahit. Kite seronok sangat. Kalau raye, mak kite lah yang paling sibuk, sebab mak kite jahit baju kitorg.  Mak kite suka jugak tengok TV. Malam malam, mak kite layan drama Korea kat SBS. Kite stress kadang kadang, sebab drama mak kite clash dengan show kite nak tengok. Tapi takpelah, sebab kite kan budak baik, kite pergilah tgk TV kat bilik kite.

Kite sayang mak kite tau. Dia selalu nasihatkan kite. Mak kite jugak selalu dengar je ape yang kite nak cite. Dia lagi suke kalau kite cite kat dia. Walaupun mak kite selalu cepat gelabah, tak macam ayah kite, kite sayag mak kite jugak.

Mak kite dah 54. dulu masa mak kite umur 35 lah mak kite lahirkan kite. dah lama kan. kite pun dah besar dah. terima ye mak :)

Kite harap mak kite;

sihat sentiasa.
panjang umur.
murah rezeki.

Happy birthday Mak. :)

*kite kite. aihh. ape nehh. manja la tu. erkkk. no komen. 

Belajarlah Merendah Diri

Posted by irnasofia at 1:57 AM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum peeps :)

Merendah diri bukanlah sama sekali sama dengan rendah, renek etc. you've got what i mean :)

Ini adalah koreksi diri untuk saya dan mereka mereka.

Sekalipun;
 betapa cantiknya ANDA,
betapa kayanya ANDA,
betapa hebatnya keluarga ANDA,
betapa bijaknya ANDA,
betapa manisnya ANDA,
betapa banyaknya ilmu ANDA,
betapa ramainya rakan rakan ANDA,

Sungguh ANDA tak layak untuk menjadi sombong. Sombong di dunia, Hina di akhirat. Mahu?

Cantiknya anda akan luput ditelan masa. kayanya anda akan habis diguna. hbatnya keluarga anda hanya di dunia cuma. Bijaknya anda atas kurniaNya. Manisnya anda ada tawarnya. Banyaknya ilmu anda hanya secebis dari ilmu ilmuNya. Ramainya rakan rakan anda hanya berapa yang setia? atau hanya rakan ketika suka?

Apa yang ANDA banggakan itu semuanya sementara. it can lost in a blink of eye. Hidup kita hanya menumpang, dari kecik menumpang ibubapa. dari kecik menagih simpati mereka, lebih besar, kita hanya menumpang di BumiNYA. saya, ANDA, kita, mereka menumpang di tempat yang sama. Sama ada anda kaya mahupun papa, kita tetap di buminya. tiada yang memisahkan antara saya dan anda. Kiblat kita sama, Kain putih itu juga pakaian terakhir kita. Apa beza saya dan anda?




Ayuh, sama sama kita merendah diri!



Sunday, January 22, 2012

No Love Before Akad

Posted by irnasofia at 3:28 PM 0 comments Links to this post
Assalamualaikum :)

For the past few weeks, a friend of mine cherish my heart with this words,

"No love before akad"

respon pertama: bia benar. wahhh, nekadnya dia.
reson kedua: tahniah, she did a brilliant act.

respon pertama terkeluar sebab macam tak percaya. tapi benarlah, tepat sekali tindakannya. irna to be truth sangat respek dengan orang orang macam ni. lebih lebih lagi yang dah couple for months, tiba tiba tukar fikiran and simply cakap kat pasangan, no love before akad. memang sangat berani.

me myself can't say anything regarding this. couple or not, i don't dare to say a word. setakat ini, masih berprinsip. saya tak berani nak bagi hati kat orang sebab  tak nak dia dan irna terluka dan dilukai. cewwwaaaahhh! yup, irna takut kalau 'dia' atau irna sendiri ,tak serius. taknak bazir masa, bazir tenaga dan dapat dosa free.hihihi. i'm a soft-hearted person. :)

Biarlah, masa dan ketikanya dah sampai adalah jodohnya. Allah dah aturkan segalanya kan?



NB: saya kadang kadang memang macam lalang. tak tetap pendirian. 

Sunday, January 1, 2012

New Year. New Resolutions?

Posted by irnasofia at 12:36 AM 2 comments Links to this post
Assalamualaikum peeps :)

Happy 2012. Bye bye 2011.

New year new resolutions.:) quoted well, i guess :P

tahun baru datang lagi! cepat sungguh masa berlalu, tak sempat sempat nak kejar. masa yang cepat berlalu bermaksud banyak perkara yang jugak sudah berlalu. too much tears for 2011, i think. tapi yang penting saya masih mampu untuk tersenyum :)

susah betul nak lupakan perkara perkara yang terjadi dalam 2011, banyyak pahit dan getirnya. yang pasti ianya sudah berlalu dan jika diberikan lagi peluang, saya dah taknak menghadapinya lagi. lagipun, past is a past dah and tak akan jadi present lagi. so resolusi untuk 2012 saya ialah ;

Pertama;

Nak jadi budak baik.

betul. saya nak jadi budak baik. banyak sangat dah kenakalan saya tahun ni. cukup cukuplah tu. tapi, nakal kadang kadang tu penting. takpe2, slow slow babe. saya nak jadi baik lahiriah! tu yyang terpenting. Nak jadi hamba Allah yang terbaik. Stoking, inner, handsocks. :)

Kedua:


Nak belajar jimat cermat.

bhahaha. ni yang paling takboleh blah. jimat cermat. tu la perkataan yyang paling jauh dalam kamus hidup dari dulu lagi. tapi, nak jugak belajar jimat neh. sebab i think i spent too much on ridiculous things. kadang2 pemadam yang 6 ketul yang warna warni kat Popular pun irna still nak beli sedangkan i know that i won't use that kind of eraser. pemadam tu harap je wangi dan berwarna warni tapi hampeh. keras dan tak bermanfaat. last2 buang. so, irna nak jadi PEN-jimat cermat yang berdedikasi.hehehe.

Ketiga;

Nak jadi sedikit rajin dari dulu.

kenapa sedikit? sebab irna dah rajin sikit tapi nak rajin lebih sikit dari dulu. ok fine, terperasan. takdelah, nak rajin takbooleh drastik, nanti otot dan otak terkejut.hihiihi. alasaaannn!

Keempat:

Nak jadi brilliant!

tahun ni dalam sem 3 nanti barulah dapat jumpa ngan Mr. Exam so nak dapat RATA.merata rata. terima kasih :)

Kelima:

4 buku 1 bulan.

biarpun dah lama niat neh dah sempurna dilaksanakan, tapi nak kekalkan pencapaian. kalau bekesempatan nak beli dan baca lebih dari itu. susah nak beli buku sejak menjadi pemaustatin kat terengganu ni.

Keenam:

Nak jadi baik ngan adik-adik.

hehehe. terutamanya mariam. memandangkan dah kembali sebilik dengannya sejak keadaan kritikal dulu, sekarang dah kembali bersama! hahaha. mariam, i <3 you! yucks. geli geli.

dah jadi tutor berbayar sekarang neh, so kenalah baik dengan adek2. amin, echah. siappp laaaaaa!

Ketujuh kelapan kesembilan dan seterusnya. Dalam hati. :)


Lain rasanya tengok firework kat pasir gudang. sungguh tak seronok =.=''







 

rain drops. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review