Wednesday, January 9, 2013

Resolutions. Better late than never.

Posted by irnasofia at 3:38 PM
Assalamualaikum.

Tak terlambat lagi rasanya kalau nak post pasal azam tahun baru. agak sibuk walaupun cuti, ni dah bukak sem baru, bertambah tambah lah tak sempat nak update blog bagai. laptop pulak jeng jeng jeng. redha jelah.

sebelum tahun 2012 berakhir, sempat jugak lah menconteng pasal tahun baru. macam macam perancangn dibuat, yang nak di lakukan. Hidup mesti terancang, barulah tahu matlamat, arah tuju nak ke mana. Mungkin azam tahun baru orang tak sama dengan kita, ada jugak yang kita tak terpikir pun nak buat, and sebab dia zahirkan azam dia, kita terasa nak buat sama. tak salah rasanya kalau ditulis disini, dikongsi. Yang baik diikut, yang kurang elok, larilah jauh jauh. hihi.


*tulisan buruk. kan dah kata ni adalah contengan*

So, Resolutions untuk 2013 adalah ;

1. Solat jemaah untuk setiap waktu if possible. Bawak adik adik pegi masjid hujung minggu. 

tang ni, awal awal dah failed. malu. InsyaAllah, diperbaiki. Malu kat pakcik pakcik yang boleh konsisten dengan masjid walaupun dah tua, kita yang muda ni mana ? kenderaan ada, tubuh sihat, tak nak ke masjid ? *pang.

2. Khatam quran setiap bulan.

Oh, ini memang susah. lebih lebih lagi kalau perempuan. Tapi kalau bulan Ramadhan kita boleh mengaji, kenapa tidak bulan lain ? kenapa perlu tunggu ramadhan baru boleh khatam ? Daripada tidur siang, baik bukak quran, hati tenang, jiwa pun sihat. Ayah selalu pesan supaya rajin rajin mengaji, sayang kalau pandai mengaji tapi tak buat. Malu kat diri sendiri yang boleh ber twitter 24/7 tapi tak mampu nak belek quran sehelai dua setiap fardhu. *pang.

3. Rajin rajin ke library. Bawak adik sekali.

Memang saya suka buku, dan sangat berminat nak spend hujung minggu di library. bawak adik adik sekali, tanamkan lagi minat membaca kat adik adik terutamanya ecah dan amin. Buku yang dibeli lain, yang di baca kat library lain. feelingnya tak sama. Mungkin nak pegi mendaftar library awam terengganu, tapi masih belum berkesempatan. Plan kalau tak balik hujung minggu macam biasa, lepak kat library terengganu yang ebrganda ganda besar dari KB punya pun jadilah. lagipun bukan ada benda nak buat pun selain ke Giant Hypermarket tu. lepak library, nerdnyaaaa !

4. Menabung !

Ni dapat inspirasi dari senior. Dia dapat simpan duit syiling sampai beratus ratus tanpa sedar. So, sekarang tin oat krunch dah mula jadi mangsa. Pantang ada duit syiling dalam purse, buang letak dalam tu. nak simpan duit banyak banyak. hihi. nak konsisten simpan duit RM 50-100 every month. *part ni susah*

5. Inner, socks, hand guard.

Allahurabbi. Jaga aurat. tak susah, tapi nak konsisten tu susah. InsyaAllah, Aurat kena jaga, maruah tu. Sayang ayah kan ?

6. More baju kurung.

Orang selalu tanya, 'berapa baju kurung yang irna ada ?' 
Memang baju kurung irna banyak sebab irna selesa dengan baju kurung and jubah. Bukan nak tunjuk baik ke apa ke, tapi i prefer to wear baju kurung kalau keluar. Senang, selesa. Lagipun baju kurung jahit sendiri, and nak pakai hari hari pegi kelas, so tak salahlah kalau ada banyak baju kurung. Teacher kannn. So memang aim every month mesti ada at least 2 new baju kurung. Sudah diperuntukkan khas dalam elaun yang diberi.

7. Buku.

Naikkan kuota buku dari 4 bijik setiap bulan kepada 5 biji. Membaca jambatan ilmu. Lecturer suruh rekodkan judul - judul buku yang pernah dibaca, supaya kita lebih rajin membaca and konsisten dengan pembacaan kita.

8. Lebih kuat, bukan degil.

Saya degil dan saya mengaku saya sangat degil. Sejak sakit, kedegilan bertambah tambah. Ingat nak pretend jadi kuat ni senang ke ? orang cakap kita degil, sedangkan kita nak kuatkan diri. tapi tulah, ada harm ada goodnya. so, degil kena berpada pada.

9. Treat people around me better.

Hidup ni tak lama, manalah tahu dalam hidup kita ni, kita tak cukup treat orang sekeliling secukupnya. 

10.  Solehah.

Semua pun nak jadi anak solehah untuk mak and ayah masing masing kan ?

11. Donate !

terbaca kat blog mengenai amalan donate ni. Terpikir jugak, kalau kita buat donating sebagai habit kita, mesti kita tak rasa berat nak menderma. Sebagai permulaan, kita cuba donate untuk masjid, menderma tak semestinya guna duit. Kalau kita tolong bersihkan masjid, lipat sejadah, pun dah kira kita menderma, derma tenaga. And kalau kita ada duit lebih, tak salah rasanya kalau kita dermakan sedikit untuk masjid. Saham akhirat, insyaAllah. Buat habit, kalau ke masjid, derma seringgit dua, kira macam kita bayar tiket untuk masuk masjid. make it as a habit.Manalah tahu, dengan seringgit tu lah kita dapat syafaat esok esok, kan ?

Cukuplah setakat ni. Ni pun dah rasa macam banyak sangat dah. Ni kira macam oath dah ni. :)

wishlist :
- Oven besar. mak tak nak beli sebab dia kata nanti i cook bila sakit. bertambah tambah tak duduk diam nanti. sobs. 
- Peti besar yang macam kedai roti tu. nak buat letak kuih and kek. haha. motif !




0 comments:

 

rain drops. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review