Saturday, July 7, 2012

Open Adhesiolysis.

Posted by irnasofia at 6:22 PM
Assalamualaikum.

Mengagahkan diri untuk menulis entry ini. Biarlah bukan ramai follower pun. :)

Adhesion colic. Penangan yang berbisa.

Ya. Saya di admitted lagi untuk adhesion colic. kali ini, lebih serius. selepas kali terakhir di admitted kerana adhesion colic, 9 hari keluar wad, ya saya kembali ke wad yang yang sama untuk di check in. setelah 9 hari bertarung dan mengagahkan diri dengan sakit, muntah muntah yang berpanjangan. kehilangan beberapa kilo, akhirnya saya menguatkan diri untuk ke hospital lagi. Unit kecemasan adalah pilihan terakhir saya.

Allah je yang tahu keadaan saya pada masa tu. Nak jalan pun tak larat. Sakit yang mencucuk, senak, berdenyut denyut memang menggangu saya. Pernah terjaga dari tidur dan kesakitan. Saat tu, hanya mampu menelan painkiller yang memang tak pernah putus dari bekalan. Selera makan kosong. Bila terasa nak makan, suapan ke tiga, kemuntahan.

Malam Sabtu 30/6.
Sakit yang sama. Skala 7/10. tergolek golek sakit. Masa tu kat umah kawan sebab jagakan umah, parents diorang takde. Esoknya ada majlis hari guru. sudah berkira untuk ke klinik paginya kalau sakit tak kurang. nekad.

Pagi Ahad. 1/7
Bangun pagi dengan sakit. Allah, pedih sungguh rasanya. Teah dan Seha ada di rumah. Jam sebelas, mengajak mereka ke hospital. Drive sendiri. Nekad. Sakit yang tak tertahan.

Sampai di hospital. menunggu. sejam menunggu, dipanggil masuk. Doktor bertanya sambil memeriksa rekod kesihatan. Mereka memandang saya. Saya kelihatan pucat katanya. Doktor pelik dengan kedegilan saya yang bertahan selama 9 hari sebelum ke hospital. terus dimasukkan ke unit kritikal, dibekalkan tramadol dan drip. saya tertidur di situ. setengah jam kemudian, saya dibangun dan disorong menggunakan wheelchair, di admitted ke wad 2CD. Doktor doktor serta nurse disitu mengenali saya. Ya, saya femes di hospital itu.

Call mak. Mak akan datang. Saya tertidur. Petangnya mak sampai. Mak berhajat mahu mentrasfer saya ke KB.Tapi doktor melarang. Saya diperiksa. Doktor clueless.Mak memaksa makan, saya muntah. Dixray dan di scan.

Isnin 2/7.
Diperiksa lagi. Tiada tindakan.

Di scan lagi oleh doktor senior. Dato' Jamil kalau saya tak salah. Dato' bertanya jika saya ingin dibedah kerana tahap kesihatan saya merosot. Saya hanya akur, apa yang terbaik, itu yang saya pilih. Dengan segera, Dato' memberi arahan kepada Dr. Yuslina meletakkan saya dalam senarai OT. Pembedahan kecemasan. Saya mungkin dibedah esoknya.

Wad sentiasa meriah ketika waktu melawat. Saya sayang kawan kawan saya.

Selasa 3/7

Mula berpuasa jam 2 pagi. hanya menunggu untuk dipanggil ke OT.
Sakit yang tidak berkurang. Hanya mampu menelan 2 sudu nasi lembik. Insaf.
Jumpa lagi dengan Makcik Roslina yang dijadualkan untuk rawatan chemo. Sempat mengambil masa berbual dengannya. Macam macam perkara kami kongsikan. Allah, sihatkanlah makcik.

Jam 12 malam. pelik kerana belum dipanggil. Nurse datang, disuruh berbuka puasa. katanya mungkin dibedah pagi esok. perlu berpuasa semula jam 2 pagi nanti. akur.

Rabu 4/7

Menunaikan Subuh. Usai Subuh, bergegas membersihkan diri. Jam 7.45 pagi, Sister datang menyerahkan baju putih. Baju putih. Bersedia untuk dibedah.

8 pagi. Disorong ke OT. Diterangkan beberapa prosedure. Angguk setuju, menandatangani beberapa borang tanda setuju atas risiko risiko yang mungkin dihadapi.

Masuk bilik bedah dengan pakar bius dan beberapa orang doktor dan nurse. Sempat melihat nama ditulis di board dan jenis pembedahan yang akan dihadapi. Nurse menyuruh mengucap dan beristighfar. Saya teridur.

Open Adhesiolysis.

terjaga. Sakit yang teramat. Nurse menerangkan penggunaan PCA. alat yang ditekan jika sakit, ubat akan terus masuk ke vein yang ditanda. Sakit. Menekan beberapa kali. Nurse datang, saya menangis kesakitan. Ya, saya menangis. Sakit teramat. Nurse panik. Saya menangis. Beberapa nurse lain mencadangkan saya dicucuk morpihne. Masih sakit, dicucuk lagi. Sakit. Saya dicucuk ubat lain dan saya teridur lagi.

kemudian saya disorong masuk ke wad bersama PCA. Nurse bercadang untuk meletakkan saya di aktil paling hadapan memandangkan saya masih memerlukan PCA. Saya menolak, saya okay dibelakang. Saya hanya mampu tidur. Bergerak tidak mampu. Ibadah Insaf.

Malamnya, cuba untuk bangun. Kesan ubat bius masih dibadan. Pening. Saya tidur kembali.

Khamis 5/7

Berusaha untuk bangun. Paksa diri untuk makan. Ya, saya mampu. Alhamdullilah.
Makcik kata saya kuat semangat. Saya harus kuat semangat. Saya ingin di discharge awal. Saya mula berjalan jalan. Saya kuat. Saya kuat.

Malamnya, diberikan Surat discaj. GEMBIRA !

Doakan saya dah tak sakit sakit lagi ye. Saya nak sihat !

Macam macam saya belajar kali ni. InsyaAllah, next post. :)



9 comments:

Unknown said...

Salam..sy slh seorg adhesion colic..blh dptkn no.tel irna?blh send kpd sy 0199081275

Unknown said...

Salam..irna..sy juga adhesion colic..blh dptkn no.tel irna..n blh send no.tel irna kpd sy 0199081275

Unknown said...

Utk prngetahuan irna sy dr k.trg... ingin sharing mngenai adhesion colic

Unknown said...

Irna blh juge wasap sy ke no. Td psl sy x brape pnfai email ni

Unknown said...

Irna missed call pun x pe..nt sy call blik

Unknown said...

Salam..sy slh seorg adhesion colic..blh dptkn no.tel irna?blh send kpd sy 0199081275

Unknown said...

Salam..irna..sori sgt..jgn salah faham..td sy nk bgthu psal al-manna tu kt k.noni..dia adhesion colic jgk.. tp kpala ni dh pening..terwasap irna..sy bkn nk jual produk..sy nk tny irna psal operation utk buat adhesion..psl sy akn di operate next week jgkaannyer..plz..sy nk bckp sgt dgn irna

Unknown said...

Irna..plzz.. sy nk brckp sgt dgn awk

Unknown said...

Sy nk brckp sgt dgn irna..psl sy akn buat operation dgn dato jamil jgk...

 

rain drops. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review