Saturday, November 8, 2014

Perasaan

Posted by irnasofia at 9:33 PM
Assalamualaikum.

Dewan bedah. Ya, sedikit terkesan selepas seorang sahabat post gambar di instagram. gambar dewan bedah. Tak semena - semena, ketakutan.

Being through various episodes of surgery. This weird feeling. Bukan takut yang menakutkan tapi ada suatu perasaan yang tak boleh diungkapkan dengan perkataan. That feeling.

It wasn't once, twice or thrice.

and this weird feeling.

Perasaan bila kau tengok kau je yang paling muda kat wad then sebelah kau semua makcik yang seusia mak dan nenek menderita sakit kronik yang kau rasa kau tak patut bersama dengan mereka.

Perasaan bila kau rasa kau tak layak nak mengeluh menangis sakit kau sebab sebelah kau ada yang dah hilang sebahagian tanda kewanitaannya, yang dilanda pelbagai jenis kanser dan kau hanya ada di situ tampak lemah dari mereka yang lebih kritikal sakitnya.

Perasaan bila kau tak mampu nak ajak kawan kawan wad kau solat sama - sama.

Perasaan bila kau rasa dekat sangat dengan Tuhan bila kau nak bangun solat pun tak berdaya, sakit tak terduga dan kau rasa macam nak pengsan.

Perasaan bila kau tengok mak kau terlentok letih disebelah katil kau setiap kali kau buka mata.

Perasaan bila kau diserahkan baju putih (baju utk bedah) dan disuruh bersedia.

Perasaan bila kau ditolak keluar dari wad untuk ke bilik bedah, di tenung orang sekeliling yang memandang kau lagak kau nak mati bila bila masa.

Perasaan bila mak kau tengok dengan sayu, pegang tangan kau dan kau mampu baca hati mak kau saat mak kau tenung dalam dalam mata kau.

Perasaan bila doktor ceritakan ringkas apa yang akan berlaku dan mungkin berlaku serta memperkenalkan diri beliau.

Perasaan  bila nurse mula berkerumun ditepi, pakar bius, doktor dah bersedia.

Perasaan bila kau disuruh mengucap, sebelum dibiuskan.

Perasaan bila kau rasa dah lama tidur, dan betapa bersyukurnya kau masih mampu buka mata walaupun dalam kesakitan yang teramat.

Perasaan tu. Tak semua dapat rasa. Bersyukur diberikan peluang yang bukan sekali, tapi berkali kali. Peluang yang membuatkan saya rasa lebih bermakna. But, i don't want to go through this again, not even once.


0 comments:

 

rain drops. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review